2013 – 2014 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 8. SINIF
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILAP TARİHİ VE
ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ
KONU VE KAZANIMLARININ ÇALIŞMA TAKVİMİNE
GÖRE DAĞILIM ÇİZELGESİ
1.ÜNİTE: BİR KAHRAMAN
DOĞUYOR
|
||||
SÜRE
|
KONULAR
|
KAZANIMLAR
|
||
Ay
|
Hafta
|
D.Saati
|
||
EYLÜL
|
3
|
1
|
Batıya
Erken Açılan Kent: Selanik
|
1. Atatürk’ün çocukluk dönemini ve bu dönemde içinde
bulunduğu toplumun sosyal ve kültürel yapısını analiz eder.
|
Mustafa
Kemal Okulda
|
2. Atatürk’ün öğrenim hayatı ile ilgili olay ve olguları
kavrar.
|
|||
1
|
Cepheden
Cepheye Mustafa kemal
|
3. Atatürk’ün askerlik hayatı ile ilgili olay ve olguları
kavrar.
4. Örnek olaylardan yola çıkarak
Atatürk’ün çeşitli cephelerdeki başarılarıyla askerî yeteneklerini
ilişkilendirir.
|
||
4
|
1
|
Dört
Şehir ve Mustafa Kemal
|
5. Atatürk’ün fikir hayatının oluşumuna ve gelişimine etki
eden Selanik, Manastır, Sofya ve İstanbul şehirlerindeki ortamın rolünü fark
eder.
|
|
1
|
Mustafa
Kemal Liderlik Yolunda
|
6. Atatürk’ün 1919’a kadar bulunduğu görevler ve yaptığı
hizmetleri, üstlendiği Millî Mücadele
liderliği açısından yorumlar.
|
||
Ünite
Değerlendirmesi
|
||||
2.ÜNİTE: MİLLÎ UYANIŞ:
YURDUMUZUN İŞGALİNE TEPKİLER
|
||||
EKİM
|
1
|
2
|
Osmanlı
Devleti Hangi Cephede?
|
1. I. Dünya Savaşı’nda Osmanlı Devleti’nin durumunu,
topraklarının paylaşılması ve işgali açısından değerlendirir.
|
2
|
2
|
|||
4
|
2
|
Geldikleri
Gibi Giderler
|
2. Mondros Ateşkes
Anlaşması’nın imzalanması ve uygulanması karşısında Osmanlı yönetiminin,
Mustafa Kemal’in ve halkın tutumunu değerlendirir.
3. Kuvâ-yı
Millîye ruhunun oluşumunu, millî cemiyetleri ve millî varlığa düşman
cemiyetlerin faaliyetlerini analiz eder.
|
|
5
|
2
|
|||
KASIM
|
1
|
2
|
Ve
Millî Mücadele başlıyor
|
4. Mustafa Kemal’in Millî
Mücadelenin hazırlık döneminde yaptığı çalışmaları millî bilincin
uyandırılması, millî birlik ve beraberliğin sağlanması açısından
değerlendirir.
|
2
|
2
|
Egemenlik
Milletindir
|
5. Misak-ı Milli’nin kabulünü
ve Büyük Millet Meclisi’nin açılışını “ulusal egemenlik”, “tam bağımsızlık”
ilkeleri ve vatanın bütünlüğü esası ile ilişkilendirir.
8. Mustafa Kemal’in Millî Mücadeleyi örgütlerken karşılaştığı sorunlara
bulduğu çözüm yollarını, onun liderlik yeteneği ile ilişkilendirir.
|
|
3
|
1
|
Büyük
Millet Meclisi İsyanlara Karşı
|
6. Hıyanet-i Vataniye
Kanunu’nun çıkarılma gerekçelerini ve uygulama sürecini değerlendirir.
|
|
1
|
Barış
Antlaşması mı, Ölüm Fermanı mı?
|
7.
İstanbul yönetimince imzalanan Sevr Antlaşması’na karşı Mustafa Kemal’in ve
Türk milletinin tutumunu değerlendirir.
|
||
Ünite
Değerlendirmesi
|
||||
4
|
2
|
BİRİNCİ DÖNEM MERKEZÎ SİSTEM
ORTAK SINAV
|
||
3.ÜNİTE“YA
İSTİKLÂL, YA ÖLÜM!”
|
||||
ARALIK
|
1
|
1
|
İlk
Zaferimiz
|
1.
Kurtuluş Savaşı’nda Doğu ve Güney cephelerinde yapılan mücadeleleri, sebep ve
sonuçları açısından değerlendirir.
|
1
|
Destanlaşan
Direniş
|
|||
2
|
2
|
İstiklal
Milletimindir
|
2.
Batı cephesinde Kuvâ-yı Millîye birliklerinin faaliyetlerini ve düzenli
ordunun kurulmasını değerlendirir.
6.
Türk milletinin Kurtuluş Savaşı sürecinde elde ettiği askerî başarılarının
ulusal ve uluslararası etkilerini değerlendirir.
|
|
3
|
1
|
Savaşa
Rağmen Eğitim Kongresi
|
3.
Kurtuluş Savaşı’nın yaşandığı ortamda Atatürk’ün Maarif Kongresi yaparak
Türkiye’nin millî ve çağdaş eğitimine verdiği önemi kavrar.
|
|
1
|
Anadolu
İnsanının Büyük Fedakarlığı
|
4.
Türk milletinin millî birlik, beraberlik ve dayanışmasının ifadesi olarak
Tekâlif-i Millîye Kararları’nın uygulamalarını inceler.
|
||
4
|
1
|
Dirilişin
Destanı: Sakarya
|
5.
Sakarya Meydan Savaşı’nın ve Büyük Taarruz’un kazanılmasında Atatürk’ün
rolünü fark eder.
6.
Türk milletinin Kurtuluş Savaşı sürecinde elde ettiği askerî başarılarının
ulusal ve uluslararası etkilerini değerlendirir.
|
|
1
|
Hayat
Veren Zafer
|
|||
OCAK
|
1
|
1
|
Savaşa
Son Veren Belge
|
6.
Türk milletinin Kurtuluş Savaşı sürecinde elde ettiği askerî başarılarının
ulusal ve uluslararası etkilerini değerlendirir.
|
1
|
Sanat
ve Edebiyat Eserlerimizde Kurtuluş Savaşımız
|
7.
Örnek eser incelemeleri yaparak dönemin toplumsal olaylarının sanat ve
edebiyat üzerine yansımalarını fark eder.
|
||
Ünite
Değerlendirmesi
|
||||
4. ÜNİTE:
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR
|
||||
2
|
1
|
Saltanattan
Milli Egemenliğe
|
1. Millî egemenlik anlayışının
güçlendirilmesi sürecinde saltanatın kaldırılmasını değerlendirir.
|
|
1
|
Zaferin
ve Bağımsızlığın Tescili
|
2. Sevr ve Lozan Antlaşmalarını
karşılaştırarak Lozan Antlaşması’nın sağladığı kazanımları analiz eder.
|
||
3
|
1
|
I. DÖNEM İKİNCİ SINAV
|
||
1
|
Millî Sınırlardan Millî Ekonomiye
|
3. İzmir İktisat Kongresi’nde alınan
kararları, millî iktisat anlayışı ve tasarruf bilinci açılarından inceler.
|
||
Başkent Ankara
|
4. Ankara’nın başkent oluşunun gerekçelerini
açıklar.
|
|||
4
|
1
|
Yaşasın
Cumhuriyet
|
5. Cumhuriyetin ilân edilmesini, Türkiye’de
demokrasi rejiminin gerekleri ile bağdaştırarak değerlendirir.
|
|
1
|
Çağdaş
Devlete Doğru
|
6. 3 Mart 1924’te kabul edilen kanunların
gerekçelerini ve toplum hayatında meydana getirdiği değişimleri fark eder.
|
||
ŞUBAT
|
2
|
1
|
Çok
Partili Demokratik Yaşam
|
7. Atatürk’ün çok partili siyasî hayata
verdiği önemi kavrar.
|
1
|
Çağdaş
Uygarlığa Doğru Adımlar
|
8. Şapka ve Kıyafet İnkılâbını, tekke ve
zaviyelerin kapatılmasını, miladî takvim ve uluslararası saat uygulamasının
kabulünü millî kimlik kazanma ve çağdaşlaşma çerçevesinde değerlendirir.
17. Ölçü ve tartıların değişmesini
çağdaşlaşma çerçevesinde değerlendirir.
|
||
3
|
1
|
Hukuk
ve Aile
|
9. Hukuk alanındaki gelişmeleri, Medeni
Kanun’un Türk aile yapısında ve kadının toplumdaki yerinde meydana getirdiği
değişiklikleri analiz eder.
|
|
1
|
Rejim
Karşıtı Bir İsyan
|
10. Şeyh Sait İsyanını çağdaş, demokratik ve
laik Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı tepkiler ve uluslararası ilişkiler
açısından değerlendirir.
|
||
4
|
1
|
Kabotaj
Bayramı
|
11. Kabotaj Kanunu’nu millî egemenlik
hakları ve Türk denizciliğinde meydana getirdiği gelişmeler bakımından
değerlendirir.
|
|
Mustafa
kemal’e Suikast Girişimi
|
12. Mustafa Kemal’e suikast girişimini
cumhuriyete yönelik tehditler çerçevesinde yorumlar.
|
|||
1
|
Bir
Devrin Analizi: Nutuk
|
13. Büyük Nutuk’un söyleniş amaçlarını,
içeriğini ve tarihsel niteliğini kavrar.
|
||
MART
|
1
|
1
|
Harf
İnkılabından Millet Mekteplerine
|
14. Harf İnkılâbını ve Millet Mekteplerini,
eğitimin yaygınlaştırılması ve çağdaş Türk toplumunun oluşturulması
açılarından değerlendirir.
|
1
|
Millî
Kültürümüz Aydınlanıyor
|
18. Atatürk’ün millî kültür ve millî kimlik
oluşturmak ve geliştirmek için dil ve tarih alanında yaptığı çalışmaları
değerlendirir.
|
||
2
|
1
|
Kubilay
Olayı
|
15.Menemen Kubilay Olayını Türk milletinin
cumhuriyet yönetimindeki kararlılığı ve çok partili siyasî hayata etkisi
açısından değerlendirir.
|
|
Bir
Cumhuriyet Kenti
|
16.Şehir incelemesi yoluyla Cumhuriyet
Döneminde mimarlık ve şehir planlaması alanında yapılan çalışmalara örnekler
verir.
|
|||
1
|
Çağdaş
Üniversite Yolunda
|
19.1933 Üniversite Reformundan hareketle
Atatürk’ün bilimsel gelişme ve kalkınmaya verdiği önemi kavrar.
|
||
Devlet
ve Toplum Elele
|
22.Atatürk Döneminde sağlık alanında yapılan
işleri devletin temel görevleri bağlamında inceler.
|
|||
3
|
1
|
Modern
Tarımın Doğuşu
|
23.Atatürk Orman Çiftliği örneğinden yola
çıkarak Atatürk’ün modern tarımın gelişimine ve çevre bilincine verdiği önemi
fark eder.
|
|
Az
Zamanda Çok ve Büyük İşler Yaptık
|
25.Onuncu Yıl Nutku’ndan hareketle yapılan
inkılâpları, Atatürk’ün geleceğe yönelik hedeflerini ve Türk milletinin
özelliklerini değerlendirir.
|
|||
1
|
Sanat
ve Spor
|
24.Örnek olaylardan yararlanarak Atatürk’ün
sanata ve spora verdiği önemi fark eder.
|
||
4
|
1
|
Çağdaş
Türk Kadını
|
21.Atatürk’ün kadınlara sağladığı sosyal ve
siyasal hakları dönemin çeşitli ülkelerindeki kadın haklarıyla
karşılaştırarak değerlendirir.
|
|
Soyadı
Kanunu
|
20.Soyadı Kanunu’nun kabulünün gerekçelerini
ve Mustafa Kemal’e “Atatürk” soyadı verilmesini millî kimlik kazanma ve
çağdaşlaşma çerçevesinde açıklar.
|
|||
Ünite
Değerlendirmesi
|
||||
5. ÜNİTE: ATATÜRKÇÜLÜK
|
||||
1
|
Türk
Çağdaşlaşması
|
1. Atatürkçülüğün amaç ve niteliklerini
kavrar.
|
||
NİSAN
|
1
|
1
|
Atatürk’ü
Etkileyen Olaylar ve Fikirler
|
2. Dönemin şartlarını göz önünde
bulundurarak dünyada ve ülkemizde Atatürk’ün düşünce sisteminin oluşmasında
etkili olan olaylar hakkında çıkarımlarda bulunur.
|
1
|
Her
şey Güçlü Bir Türkiye için
|
3. Millî güç unsurlarının Atatürk’ün yönetim
anlayışındaki yerini ve önemini kavrar.
|
||
2
|
1
|
Cumhuriyetle
Bir Milletiz
|
4. Cumhuriyetçilik ilkesinin önemini ve
cumhuriyet yönetiminin Türk toplumuna sağladığı faydaları kanıtlara dayalı
olarak açıklar.
|
|
Cumhuriyetin
Vatandaşlarıyız
|
5. Bir Türk vatandaşı olarak cumhuriyetin
Türk milletine kazandırdığı vatandaşlık temel hak ve sorumlulukları bilincini
kazanır.
|
|||
1
|
Ne
Mutlu Türk’üm Diyene!
|
6. Atatürk’ün milliyetçilik ilkesinden yola
çıkarak millî birlik ve beraberliğin önemine inanır.
7. Atatürk’ün “Türkiye Cumhuriyeti’ni kuran
Türkiye halkına Türk milleti denir.” özdeyişinden hareketle “Ne mutlu Türk’üm
diyene !” ifadesinin anlam ve önemini kavrar.
|
||
3
|
1
|
Halkçılık
|
8. Millî egemenlik, eşitlik, adalet, demokratik
hak kavramlarını Atatürkçü düşünce sistemindeki halkçılık ilkesi ile
ilişkilendirir.
|
|
1
|
Toplumda
Devlet Desteği
|
9. Devletçilik ilkesinin devlete siyasî,
sosyal ve kültürel alanda yüklediği görevleri açıklar.
10. Ulusal ve uluslararası faktörlerin
devletçilik ilkesinin benimsenmesindeki etkisini değerlendirir.
|
||
4
|
1
|
Laiklik
|
11.
Laiklik ilkesinin devlet yönetimi, hukuk ve eğitim sistemi ile sosyal alanda
meydana getirdiği değişimlerden yola çıkarak bu ilkenin temel esaslarını fark
eder.
|
|
Her
Alanda Yenilik
|
12.
İnkılapçılık ilkesini, Türk ulusunun millî kültür değerlerini geliştirerek
çağdaşlaşmasının bir aracı olarak kavrar.
|
|||
1
|
İnkılapların
Temel Dayanağı
|
13. Atatürk ilkelerinin amaçları ve ortak
özellikleri hakkında çıkarımlarda bulunur.
|
||
En
Büyük Eser
|
14. Atatürkçü düşünce sisteminden yola
çıkarak, Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları belirler.
15. Atatürk ilkelerinin modern Türkiye’nin
kuruluşu ve gelişmesindeki yerine ve önemine inanır.
|
|||
5
|
2
|
İKİNCİ DÖNEM MERKEZÎ SİSTEM ORTAK SINAV
|
||
MAYIS
|
1
|
1
|
Mazlum
Milletler
|
16. Türk Milli Mücadelesinin ve
Atatürkçülüğün, bağımsızlık savaşı veren mazlum milletlere örnek olduğunu
fark eder.
|
Cumhuriyet
Bize Emanet
|
17. Atatürk ilke ve inkılaplarına sahip
çıkma ve devamlılığını sağlama konusunda kişisel sorumluluk alır.
|
|||
Ünite
Değerlendirmesi
|
||||
6.ÜNİTE: ATATÜRK DÖNEMİ TÜRK DIŞ POLİTİKASI VE
ATATÜRK’ÜN ÖLÜMÜ
|
||||
1
|
Türk
Dış Politikası
|
1.
Lozan Barış Antlaşması’nın Türk dış politikasının
gelişimine yaptığı etkileri değerlendirir.
2.
Atatürk Dönemi Türk dış politikasının temel ilkelerini ve
amaçlarını analiz ederek Türk dış politikası hakkında çıkarımlarda bulunur.
|
||
2
|
1
|
Hatay
Türkiye’ye Katılıyor
|
3.
Atatürk’ün Hatay’ı ülkemize katmak konusunda yaptıklarını
ve bu uğurda gösterdiği özveriyi fark eder.
|
|
1
|
Atatürk
Bizimle
|
4.
Atatürk’ün ölümü üzerine yayımlanan yazılı ve görsel
kanıtlardan hareketle onun kişilik özellikleri ile fikir ve görüşlerinin
evrensel değerine ilişkin çıkarımlarda bulunur.
5.
Türk milletinin ulu önderine ebedî bağlılığını ve minnet
duygusunu ifade etmek yönündeki çabalarını fark eder.
|
||
3
|
1
|
Ünite
Değerlendirmesi
|
||
7.
ÜNİTE: ATATÜRK’TEN SONRA TÜRKİYE: İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI VE SONRASI
|
||||
1
|
Yine Bir Dünya Savaşı
|
1. İkinci Dünya
Savaşı’nın sebep, süreç ve sonuçlarını Türkiye’ye etkileri açısından
değerlendirir.
|
||
Demokrasi Yolunda Türkiye
|
2. Türkiye’de çok
partili siyasî hayata geçişi hızlandıran gelişmeleri demokrasinin gerekleri
açısından inceler.
|
|||
4
|
1
|
İnsan
Haklarıyla Vardır
|
5. 1945 sonrası insan hak ve
özgürlükleri ile demokratik anlayışın gelişimine yönelik uygulamalara
örnekler verir.
|
|
1
|
Soğuk
Savaş Yılları
|
3. Türkiye’nin
dünya üzerindeki konumunun öneminden yola çıkarak İkinci Dünya Savaşı sonrası
değişen ülkeler arası ilişkileri değerlendirir.
|
||
Gelişen
Türkiye
|
4. İkinci Dünya
Savaşı’ndan sonra Türkiye’de meydana gelen toplumsal, kültürel ve ekonomik
gelişmeleri fark eder.
|
|||
HAZİRAN
|
1
|
1
|
Savaşta
ve Barışta Türk Ordusu
|
6. Türk Silahlı Kuvvetlerinin önemini
ve görevlerini kavrar.
|
Türkiye’ye
Yönelik Tehditler
|
7. Türkiye Cumhuriyeti’nin temel
niteliklerine yönelik iç ve dış tehditlere karşı korunması konusunda duyarlı
olur.
|
|||
1
|
II.
DÖNEM İKİNCİ
SINAV
|
|||
2
|
1
|
SSCB
Dağıldıktan Sonra
|
8. SSCB’nin dağılmasının dünyaya ve
ülkemize etkileri hakkında çıkarımlarda bulunur.
|
|
Körfez’de
Savaş
|
10. Körfez Savaşlarının Türkiye’ye
siyasî, sosyal, askeri ve ekonomik etkilerini değerlendirir.
|
|||
1
|
Bir
Proje de Siz Yapın
|
9. Türkiye ve yakın çevresindeki
enerji kaynaklarının siyasî ve ekonomik önemini değerlendirir.
11. Doğal kaynaklardan verimli
şekilde yararlanmaya yönelik projeleri ülkemizin kalkınma politikaları
çerçevesinde değerlendirir.
|
||
Avrupa
Birliği (AB)’ne Doğru
|
12. Türkiye-Avrupa Birliği
ilişkilerini tarihsel gelişimi açısından analiz eder.
|
|||
Ünite
Değerlendirmesi
|
Yorum Gönder